'
(alkuperäinen keskustelu sekaisin kiinaksi ja englanniksi)
opettaja luokan venäjäiselle oppilaalle: Pitävätkö venäjäiset Stalinista?
oppilas: Joo.
opettaja: Todellako?
oppilas: Joo.
opettaja: Kiinalaisetkin pitivät Stalinista kovasti. Mutta viimeaikoina olemme kuulleet hänestä surullisia asioita. *pudistelee päätään vakavana*
Suvi: *yrittää estää minua viittaamasta*
minä viattomasti: Pitävätkö kiinalaiset Maosta? (teki mieli sanoa niin paljon enemmän....)
opettaja: Kyllä. Maon aikana kaikki olivat köyhiä. Kaikki eivät pidä siitä, että nyt osa on rikkaita ja osa köyhiä. Oli parempi, kun kaikki olivat köyhiä.
minä: *hakkaan päätäni pulpettiin* + kuiskaan suomeksi Suville "Mun korvat vuotaa verta."

Opettajasta sen verran, että hän on varmasti keskivertoa varakkaampi viisikymppinen pekingiläinen. Hänellä on kalliita vaatteita ja varaa matkustella maailmalla. Hänen miehensä on armeijan leivissä joku vähän isompi pamppu.
     Opettaja ei kertaakaan sanonut omaa mielipidettään, kunhan kertoi mitä "jotkut" ajattelevat. Niillä rikkailla hän tuskin tarkoitti oman luokkansa ihmisiä, vaan korkeimpia virkamiesperheitä, joiden valtavista omaisuuksista julkisuuteen vuotaneet tiedot ovat herättäneet närää kiinalaisissa. Teki mieli kysäistä opettajalta, onko hän lainkaan huomannut Pekingin katujen lukuisia kerjäläisiä.

---

toinen opettaja: Aada sä olit kauniimpi, kun sulla oli pitkät hiukset.
minä: *kohotan kulmiani* Mikset sä kasvata pitkiä hiuksia, jos sä niin tykkäät pitkistä hiuksista?
opettaja: *tirskuu* Enhän mä voi, mä olen mies!
luokan pitkähiuksinen jätkä: Hei!
minä: Toi on tyhmää. Miehet voi kasvattaa pitkät hiukset ja naiset leikata omansa lyhyiksi, jos haluavat. Se on jokaisen oma asia.
hereillä oleva luokka: Niin!
*kello soi tunnin päättymisen merkiksi*
opettaja pysähtyy mun kohdalla: Aada mä sanoin, että sä olit kauniimpi ---
minä jäisellä äänellä: Ymmärsin kyllä.

---

*puhelin soi*
minä englanniksi: Moi!
soittaja selittää jotakin kiinaksi kauhean nopeasti
*lyön luurin korvaan*

*sama numero soittaa uudelleen*
soittaja kiinaksi: Kuka olet?
minä kiinaksi: Olen ulkomaalainen.
*soittaja nauraa hervottomasti ja selittää sanomaani jollekulle*
En muista kumpi lopetti puhelun, luultavasti minä.

Nautin kuukausia näistä satunnaisista, lyhyistä ja hauskoista puhelin"keskusteluista" tuntemattomien kiinalaisten kanssa. Sitten kuulin, että mainostajien soitot kasvattavat minun puhelinlaskuani. Tieto selitti paljon soittojen omituisuutta ja puhelimeen lataamieni rahojen selittämätöntä hupenemista. Sen jälkeen olen lyönyt automaattisesti luurin korvaan kaikille tuntemattomille kiinalaisille.

---

Loppuun vielä yksi Kiinan lakien helmi: Avioitumaton pari voi asua yhdessä, mutta jos he saavat lapsen, se on laitonta. Aviottoman lapsen synnyttäminen ei ymmärtääkseni ole laitonta, ainoastaan avoparin lastensaanti on laitonta.

.