Pahoittelut blogin aloittamisen kestämisestä. Viimeiset kuukaudet ovat olleet mahdottoman kiireisiä, ja nettikin on temppuillut. Nyt arki on pikku hiljaa tasaantumassa, ja kirjoitteluun alkaa jäädä aikaa.
     Kuvittelin lähteväni Kiinaan elokuun alussa, mutta yllättäen STS ilmoittikin lähdön olevan jo 19.7. Kuullessani asiasta lähtöön oli enää muutamia viikkoja. Sinä aikana piti nähdä kavereita ja sukulaisia viimeisen kerran, hankkia viisumi Helsingissä ja pakata laukut. Isoisomummoja en ehtinyt tapaamaan, mutta muuten ehdin kaiken tehdä, mitä pitikin.
     Viikon päästä tulee täyteen kaksi kuukautta Kiinaan saapumisestani. Ensimmäisen viikon majotuin muiden vaihto-oppilaiden kanssa Pekingin laidalla sijaitsevan lukion asuntolassa. Sänkyihimme pesiytyneiden ja meidät päästä varpaisiin paukamille syöneiden ötököiden takia siirryimme muutamaksi päiväksi hotelliin, josta jatkoimme lähemmäs Pekingin keskustaa erään yliopiston asuntolaan. Sieltä muutimme kukin vuorollamme isäntäperheisiin.
     Minä muutin ensimmäiseen isäntäperheeseeni 18.8. Se oli tervetulo-perhe, eli heidän oli alunperin tarkoitus majoittaa minua kuukauden ajan, ja katsoa sitten, haluavatko / pystyvätkö jatkamaan. Koska nämä tervetulo-perheet eivät käytännössä koskaan halua pitää vaihto-oppilasta sovittua kuukautta kauempaa, STS päätti hommata minulle uuden perheen hyvissä ajoin. Tapasin uuden perheen ensimmäisen kerran, ja muutostani sinne sovittiin.
     Informaation kulku minun, STS:n toimiston ja ensimmäisen isäntäperheen välillä oli erittäin monimutkaista. Väärinkäsityksien takia STS sai vasta tässä vaiheessa tietää, että tervetulo-perheeni olisikin halunnut pitää minut koko vuoden. Muutaman päivän ajan minä ja tervetulo-perhe jännitimme, kumpaan perheeseen STS päättäisi minut sijoittaa. STS päätti siirtää minut toiseen perheeseen. Itsestäni tuntui oudolta, että minut lähetettiin vastoin tervetulo-perheeni tahtoa uuteen perheeseen. Nyt jälkeenpäin olen ehdottomasti sitä mieltä, että tämä oli paras ratkaisu minun kannaltani. Kuitenkin harmittaa edelleen tuon tervetulo-perheeni puolesta, he kun kiintyivät minuun niin kovasti.
     Nyt olen ollut nykyisessä perheessäni kaksi viikkoa, ja toivottavasti tulen olemaan koko loppuvuoden. Perheessä on isä, äiti ja 12-vuotias tytär. He ovat muslimeja, mutta eivät poikkea muista kiinalaisperheistä lähes millään tavalla. He eivät esim. käytä huiveja tai rukoile viittä kertaa päivässä. Meillä on mennyt oikein hyvin siitä huolimatta, että yhteistä kieltä ei oikeastaan ole. Osaan paremmin kiinaa kuin he englantia. Kiinanoppimiseni nopeutui huomattavasti perheeseen muuttaessani, joten olen tyytyväinen nykyiseen tilanteeseen. 
     Koulu alkoi täällä kiinassa vasta kaksi viikkoa sitten. Ennen sitä me vaihto-oppilaat opiskelimme kiinaa STS:n toimistolla noin kuukauden verran, ja kiertelimme samalla Pekingin nähtävyyksissä. Koulussa meitä ei (onneksi!) hajotettukaan kiinalaisiin luokkiin, vaan meistä muodostettiin luokka. Opiskelemme tällä hetkellä vain kiinaa, ja kaikki opettajamme osaavat ainakin muutamia lauseita englantia. Heistä paraskaan ei kuitenkaan osaa englantia yhtä hyvin kuin me vaihto-oppilaat. 
     Koulussa käytämme koulupukua (laitan kuvan myöhemmin). Virallisen linjan mukaan meikkaaminen ja näyttävät korut ovat kai kiellettyjä, mutta koulumme ei valvo näitä sääntöjä kovin tarkkaan (ainakaan meidän ulkomaalaisten kohdalla). Itse en täällä meikkaa tai käytä mitään koruja arkipäivisin (!).
   
arkipäiväni aikataulu:

6:00 herätys ja aamupala
6:30 kouluunlähtö (isäntäperheen äiti vie minut ja hostsiskoni kouluun joka päivä)
7:30 koulu alkaa
12:30 lounas (maksullinen, mulla menee noin 1e/päivä)
16:00 koulu loppuu
17:30 saavumme kotiin, teen läksyt (siihen menee 30min-2h)
19:30 illallinen
20:00 jos läksyt on tehty, minulla on noin tunti vapaa-aikaa
22:00 olen nukkumassa

Isäntäperhe ei valvo läksyjentekoani / ajankäyttöäni. Olen siis onneksi itse vastuussa opiskelustani, kuten tähänkin asti.

Kysykää ihmeessä, jos jotain jäi epäselväksi / mieleen nousi kysymyksiä! :)

(Huom. blogikirjoituksissa näkyvät ajat ovat Suomen aikaa. Täällä kello +5h.)